یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

اخبار جديد را بخوانيد :«ترامپ» براي مذاكرات مجدد درباره برجام بايد دولت‌هاي اروپايي را با خود همراه كند/ نابودي توافق سرعت برنامه هسته‌اي ايران را افزايش مي‌دهد

۲ بازديد

شرح خبر:


به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، روزنامه «وال استريت ژورنال» در يادداشتي به قلم «جِي سالومون» به بررسي نحوه تعامل دولت جديد آمريكا به رياست جمهوري «دونالد ترامپ» با مسائل بين‌المللي، بطور خاص توافق هسته‌اي ايران، پرداخته و نوشت همانطور كه خود او در مبارزات انتخاباتي‌اش مي‌گفت، دولت او به سرعت از توافق هسته‌اي دولت «باراك اوباما» با ايران خارج خواهد شد.

در ابتداي اين يادداشت با اشاره به اينكه ترامپ براي باز كردن پيچ و مهره توافق هسته‌اي ايران بايد ديگر قدرت‌هاي جهاني را نيز ترغيب كند، آمده است: «او غيرمستقيم گفته بود كه توافق را پاره كرده و بر سر مفاد آن دوباره مذاكره خواهد كرد...اما پايبندي بين‌المللي به اين توافق هنوز محكم بوده و طرف‌هايي كه مذاكره كردند به اجراي آن قول داده‌اند.»

در حالي كه روز دوشنبه وزراي خارجي كشورهاي اروپايي قرار است بر حمايت قوي خود از اجراي برجام تاكيد كنند، اما وال استريت ژورنال معتقد است به دليل اينكه برجام يك معاهده بين‌المللي نبوده كه به تصويب كنگره آمريكا رسيده باشد، دولت ترامپ مي‌تواند از اجراي آن سر باز زند: «هر طرفي از جمله ايران مي‌تواند شتاب‌زده اجراي توافق (هسته‌اي) را متوقف كند.

ديپلمات‌هاي و تحليلگران بين‌‌المللي معتقدند اكنون كه ايران برخي از منافع برجام را بدست آورده، نمي‌توان اين دستاوردها را عقب راند و البته احتمالا كشورهاي اروپايي و آسيايي راغب نباشند به نظام سخت تحريم‌ها بازگردند حتي اگر آمريكا تصميم بگيرد از توافق عقب نشيني كرده و تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران وضع كند.

جي سالومون در ادامه تاكيد مي‌كند: «اگر ديگر كشورها به ايجاد روابط با ايران ادامه دهند، اثر عقب نشيني يك طرفه آمريكا از توافق هسته‌اي، محدود خواهد بود...نابودي توافق مي‌تواند ايران را وادار به افزايش سرعت برنامه هسته‌اي و همچنين افزايش فشار بر آمريكا يا اسرائيل براي حمله به تاسيسات هسته‌اي تهران كند كه اين نيز خود چالش ديگري را درباره نحوه واكنش ترامپ به اين نقض‌ها برمي‌انگيزد.»

شكست توافق مي‌تواند رئيس جمهور ترامپ را در تقابل مستقيم با «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه و متحد اصلي تهران قرار دهد.

«اندرو تابلر» تحليلگر خاورميانه در انديشكده واشنگتن مي‌گويد: «نمي‌دانم ترامپ چگونه مي‌خواهد مستقيما ايران را به چالش بكشد اگر اميدوار است بتواند با پوتين در مسائلي مانند سوريه كار كند. شما ابتدا بايد آن دو موضع (ايران و روسيه) را از هم جدا كنيد، كه اكنون نيستند.»

وال استريت ژورنال پيشنهاد مي‌دهد دولت ترامپ مي‌تواند از مسائلي مانند ذخاير آب سنگين يا آزمايشات موشك‌هاي بالستيك براي قبولاندن اينكه ايران از مفاد برجام تبعيت نمي‌كند، استفاده نمايد. البته برخي مشاوران ترامپ مي‌گويند اجراي سخت‌تر تعهدات آمريكا باعث خواهد شد تهران از آن عقب بنشيند.

در پايان اين يادداشت آمده است: «ترامپ و ديگر جمهوري‌خواهان علاقه كمي براي پيوستن دوباره ايران به اقتصاد جهاني نشان دادند. و همچنين وعده دادند كه نفوذ ايران در منطقه را محدود خواهند كرد.»


خبر تصادفي:
ادعاي يك موسسه تحقيقاتي در لس آجلس واقع در كشور آمريكا گوياي اين است كه راننندگان اتومبيلهاي بنز و bmw بيشتر از ساير رانندگان در معرض سرطان چشم قرار دارند. اين موسسه تحقيقات خود را روي 29 اتومبيل و از 15 شركت توليد اتومبيل معتبر دنيا انجام داد و مشخص شد شيشه هاي كناري اتومبيل هاي مذكور نسبت كمتري از اشعه ماوراي بنفش را جذب مي كند. اين در حالي است كه شيشه كناري خودروهاي لكسوس بهترين عملكرد را داشته است. البته ناگفته نماند اين بررسي ها در خودروهاي مدرن و معتبر دنيا انجام شده و در ديگر خودروسازي ها به آن اهميت خاصي داده نمي شود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.